Sabtu, 07 Desember 2019
Wanneer heb je voor het laatst een Afrikaanse videospelheld gezien?
Wat is er mis met het zijn van een moedige held die wegloopt van demonapen of een glamoureus model in verkleedspellen? Spelers worden te vaak meegezogen in werelden vol geweld en ongezonde lichaamsbeelden, volgens Jay Shapiro, mede-oprichter van Usiku Games in Kenia.
De Canadese ondernemer hoopt de gamesmarkt in Kenia - en Afrika - wakker te schudden door niet alleen de 'adrenalinestoot' te bieden om te winnen, maar ook subtiele berichten over relateerbare thema's zoals natuurbehoud, klimaatverandering en cultuur.
“Wanneer zag je voor het laatst een Afrikaanse held in een videogame?” Vroeg Shapiro vóór de officiële opening van 14 december van de kantoren van Usiku Games en het Nairobi Game Development Centre, een hightech co-workingruimte die ook door Shapiro is gecreëerd .
"We hebben gekeken hoe we games kunnen maken die anders zijn dan wat er op dit moment is. Die zijn gemaakt in Afrika, voor Afrika, met Afrikaanse helden in Afrikaanse omgevingen ... zodat wanneer iemand het speelt, ze zichzelf weerspiegeld zien in het spel. "
10 spellen tot nu toe
Usiku Games heeft tot nu toe 10 hersenkraker- en trivia-games ontwikkeld voor Afrikaanse gebruikers van mobiele telefoons die gericht zijn op het bevorderen van een #GamingForGood-cultuur, met scenario's waarin de speler leeuwen moet redden van stropers of verkeersopstoppingen moet oplossen.
Met de game "Turkana" - genoemd naar het droge noordwesten van Kenia, kunnen spelers water van de Kawalasee-rivier naar een boerderij leiden, terwijl ze in "Jam Noma" een lokale matatu-minibus besturen en congestie navigeren om de reis te voltooien.
Het bedrijf, dat 16 medewerkers heeft, heeft ook jongeren uit Kibera, een uitgestrekte informele nederzetting met meer dan 200.000 mensen, in dienst om de stemmen te leveren en de rapmuziek voor de spellen te produceren in het Engels, Swahili en lokaal jargon, Sheng.
Positieve berichten
Andere spellen die het bedrijf ontwikkelt, waaronder "Seedballs", een herbebossingsgame waarbij de speler zaden moet laten vallen op doelen op de grond, en "BeYOUtiful", een verkleedspel voor meisjes met Afrikaanse karakters.
"Deze verkleedspellen voor preteenmeisjes zijn erg populair, maar iedereen in hen heeft een blanke vrouw van in de twintig met‘ Barbiesque "-curves die onmogelijk te bereiken zijn," zei Shapiro.
"Als ik een klein Keniaans meisje ben dat deze game speelt, vertelt de game me subliminaal dat de standaard voor schoonheid deze blonde, blanke, magere vrouw is. We denken dat dat verkeerd is. "
De games zijn momenteel gratis, maar Usiku Games is van plan om gebruikers ongeveer 10 shilling ($ 0,10) in rekening te brengen om een game in de toekomst te spelen, waarbij de winnaar munten verdient, waarvan sommige kunnen worden omgezet in contant geld op een mobiele spaarrekening om school- of medische kosten te betalen .
"Het is geweldig dat Usiku Games zich richt op maatschappelijk verantwoorde hapklare spellen," zei Gautam Shah, oprichter van Internet of Elephants, die conserveringsspellen maakt, en voegt eraan toe dat de meeste populaire spellen zich richten op onderwerpen die verre van Afrika liggen.
"Ik denk dat hun succes zal afhangen van hoe betrouwbaar deze games zijn voor lokale gebruikers."
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar