Sabtu, 07 Desember 2019
HMV wordt geconfronteerd met de muziek in de crunch-test voor Kerstmis
Sinds Doug Putman in februari de Britse muziekretailer HMV heeft gered, heeft hij zich volledig in het transatlantisch retailimperium gestort.
De Canadese zakenman heeft zichzelf heen en weer geslingerd tussen zijn in Ontario gevestigde Sunrise Records-keten en zijn nieuwere aanwinst.
Gemiddeld brengt hij een week per maand in het Verenigd Koninkrijk door. "Ik moet ongeveer 500.000 luchtmijlen per jaar doen", zegt hij.
Nu staat hij voor zijn nieuwste uitdaging, de allerbelangrijkste kerstperiode.
"Dat is crunch time," zegt hij. "Al het harde werk dat je doet gedurende 10 maanden van het jaar, die periode is wanneer je het tot bloei ziet komen en je ziet hoe goed je werk deed."
Er wordt veel gereden over de prestaties van de ketting tijdens de feestdagen. HMV is twee keer in de administratie gevallen, in 2013 en 2018, en de heer Putman erkent dat veel mensen niet hadden verwacht dat zijn doorstart zes maanden zou duren.
Er zijn tenslotte veel slachtoffers gevallen in de sector. Aan het begin van de 21e eeuw waren er een aantal andere grote retailers die platen en cd's verkochten, waaronder Virgin, Our Price, Tower en Fopp.
Maar nu, hoewel veel lokale onafhankelijke winkels nog steeds gezond zijn, is HMV de enige nationale keten met Fopp als haar volledige dochteronderneming.
Slechte kerstverkopen hebben de afgelopen jaren menig High Street-retailer gekapseisd, maar de heer Putman hoopt op de "loyale fanbase" van de keten en de veranderingen die hij heeft aangebracht.
Zoals hij het ziet, zijn veel winkels in de problemen geraakt door te proberen alle dingen voor alle mensen te zijn.
"Ik denk dat winkels die iedereen willen aanspreken echt achterblijven", zei hij tegen de BBC.
"Als je doel in het leven is om iedereen zoals jij te maken, gaat dat niet gebeuren. We moeten de kernklanten identificeren, ervoor zorgen dat we weten wat ze van ons verwachten en dat waarmaken."
Dus wie zijn die kernklanten? Jong of oud? "Het gaat niet om hun leeftijd, het gaat erom waar ze van houden", zegt hij. "We hebben een jongere generatie die K-Pop en vinyl koopt.
"Het gaat over mensen die iets tastbaars willen, fysieke formaten waarderen en met het personeel praten - het is de persoonlijke toets. Ze willen iets fysieks, of het nu om cadeau geven of verzamelen is."
Onder het eigendom van de heer Putman hebben winkels meer ruimte gegeven aan vinylalbums en deze prominent weergegeven, hoewel hij toegeeft dat CD's nog steeds groter zijn dan vinyl voor HMV.
In een muziekindustrie die steeds meer wordt gedomineerd door streaming, moeten platenzaken worden afgestemd op veranderende trends in fysieke formaten.
'Gemakkelijk wint'
Het weerspiegelen van de vinyl-revival is een van een aantal "gemakkelijke overwinningen" die de heer Putman zegt te hebben bereikt in de afgelopen zeven maanden.
Anderen omvatten het weergeven van personeelskeuzes in winkels en het toestaan van individuele winkels om hun eigen weg te gaan wat betreft het kiezen van de juiste voorraad voor hun lokale klanten.
"Ik geloof niet in het wegnemen van te veel controle van winkels en micromanagement van het hoofdkantoor. Als uw klanten meer metaal willen, laten we meer metaal kopen," zegt hij.
"Het gaat erom dat winkels hun eigen assortimentsmix creëren. Wanneer ik mijn winkelbezoeken doe, zie ik dat veranderen."
Voor de toekomst wil de heer Putman HMV instellen als de vertrouwde poortwachter in een drukke culturele omgeving.
"We moeten de expert zijn op het gebied van entertainment. We moeten het lawaai doorbreken", zegt hij.
"We kunnen zeggen, hier zijn de 100 nummers die echt interessant zijn, hier zijn de albums die het beluisteren waard zijn.
"Het is soms een beetje overweldigend: welke film, welke show wil ik bekijken? Dit zijn kleine dingen die we beter moeten doen."
Gewelf ambitie
HMV heeft nu 113 winkels, maar lijdt onder het gebrek aan een grote winkel in centraal Londen sinds de sluiting van de zwaar verlieslatende flagshipstore in Oxford Street na de overname van de heer Putman.
"We proberen alleen een locatie te vinden die logisch is. Oxford Street was een heel, heel grote locatie, maar we konden de financiën niet laten werken. Als we die juiste locatie kunnen vinden, komen we zeker terug", zei hij. zegt.
Nieuwe winkels komen al naar andere steden, met een winkel van 25.000 vierkante meter, bekend als de HMV Vault, nu geopend in Birmingham.
Deze beschikt over "een ongeëvenaard bereik" van muziek en dvd's, plus een permanent podiumgebied en PA-geluidssysteem, in lijn met de intentie van de heer Putman om "de winkels spannender te maken".
Ook in de aanloop naar Kerstmis worden de online winkel van HMV en het loyaliteitskaartschema van Purehmv nieuw leven ingeblazen.
"We hebben het geluk dat we in een branche zitten waar je óf gepassioneerd’ bent of niet. Dat is al vanaf de eerste dag zijn kracht. Het trekt mensen aan die graag over film of muziek praten, "zegt hij.
Maar zelfs als HMV vooruitgang boekt, weet de heer Putman dat hij het zich niet kan veroorloven zelfgenoegzaam te worden.
"Op het moment dat je voelt dat je precies bent waar je moet zijn en er niets hoeft te veranderen, dan begin je in problemen te raken", zegt hij.
"Je moet altijd veranderen, terwijl je authentiek blijft aan wat je bent."
Uitdagingen
Winkelanalist Richard Hyman vroeg zich echter af of het bedrijf zou blijven groeien wanneer het zou moeten vechten tegen online reuzen zoals Amazon.
"De uitdagingen voor HMV zijn dat het product overal hetzelfde is," zei hij. "In de detailhandel wordt het steeds moeilijker om het product van iemand anders te verkopen.
"Dingen als schaal worden de belangrijkste onderscheidende factor. Slechts één persoon kan de goedkoopste zijn en de beste en meest handige levering hebben."
Hyman zei dat het probleem met het aanbieden van een breed scala aan producten en het hebben van een "fantastische" klantenservice was dat "ze je handelseconomie zullen doden omdat ze allebei erg duur zijn".
"Vroeger, toen de detailhandel minder moordend was en voordat internet kwam, was dat een levensvatbare winkel," zei hij. "Dat is steeds moeilijker geworden wanneer je belangrijkste concurrent de schaal heeft om je uit het water te blazen."
Hij voegde eraan toe dat de Britse retailmarkt de "zwaarste ter wereld" was, deels vanwege het gemak waarmee retailbedrijven de markt konden betreden door een kant-en-klare website te kopen en deels vanwege de zachtere consumentenvraag.
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar